8:13 π.μ.
0
Δημιουργία δικτύου οπτικών ινών σε όλη την επικράτεια, σε ορίζοντα 7ετίας, αρχικού προϋπολογισμού 2,1 δισ. ευρώ, εξήγγειλε χθες ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών, Ευριπίδης Στυλιανίδης.
Παρουσιάζοντας τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου για τη δημιουργία του δικτύου, ο κ. Στυλιανίδης ανακοίνωσε τη δημιουργία Ειδικού Φορέα Διαχείρισης (Ε.ΦΟ.ΔΙΑ.) της υποδομής που κατασκευάζει, συντηρεί και διαθέτει τη σκοτεινή ίνα (dark fiber) σε άλλους παρόχους, χωρίς να μπορεί να προσφέρει τηλεπικοινωνιακές και ηλεκτρονικές υπηρεσίες στον τελικό χρήστη. Επίσης το πρώτο εξάμηνο του 2010 προκηρύσσονται οι τρεις διαγωνισμοί για την ανάπτυξη πανελλαδικού δικτύου οπτικών ινών, ενώ το 2011 ενδέχεται τα πρώτα σπίτια να έχουν οπτική ίνα.

Ο υπουργός διευκρίνισε ότι κανένα νέο κτήριο δεν θα αδειοδοτείται αν δεν συμπεριλαμβάνει μελέτη οριζόντιας και κάθετης καλωδίωσης για οπτική ίνα.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του ΥΜΕ, όπως ανέφερε ο κ. Στυλιανίδης, έως τις 7 Σεπτεμβρίου θα διαρκέσει η δημόσια διαβούλευση, θα ακολουθήσει road show σε Ελλάδα και εξωτερικό, με στόχο το πρώτο εξάμηνο του 2010 να προκηρυχτούν οι διαγωνισμοί.
Πρόκειται για ένα αρκετά φιλόδοξο έργο, το οποίο αναφέρεται στην κατασκευή δικτύου Fiber to the Home (FTTH). Το δίκτυο αυτό επιτρέπει την ανάπτυξη ταχυτήτων 100 Mbps/sec, όταν το διαθέσιμο -σήμερα- δίκτυο ADSL (δίκτυο χαλκού) προσφέρει ονομαστικές ταχύτητες ως 24 Mbps/sec.
Τα οφέλη πολλαπλά, καθώς με την οπτική ίνα επιτυγχάνονται αποτελεσματικότερες εφαρμογές γρήγορου ίντερνετ, ευρυζωνικής τηλεόρασης (IPTV), τηλεϊατρικής, τηλεδιοίκησης και ηλεκτρονικού εμπορίου.
Σε τρεις ΣΔΙΤ χωρίζεται το έργο
Το συγκεκριμένο έργο, από το οποίο θα ωφεληθούν περισσότερα από 2 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και 52 πόλεις της περιφέρειας, θα πραγματοποιηθεί μέσω της σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).
Η αρχική εκτίμηση του κόστους ανέρχεται σε 2,1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 1/3 αφορά κρατική επιδότηση (700 εκατ. ευρώ) και το υπόλοιπο (1,4 δισ. ευρώ) θα αποτελέσει ιδιωτική συμμετοχή των αναδόχων που θα επιλεγούν.
Η Ελλάδα θα χωριστεί σε τρεις ζώνες (γεωγραφικές περιοχές), προκειμένου να επιταχυνθεί η υλοποίηση του έργου, ενώ για την υλοποίησή του αναμένεται να προκηρυχτούν τρεις ξεχωριστοί διαγωνισμοί ως τις αρχές του 2010.
Ειδικότερα, ο νόμος της Αττικής έχει χωριστεί σε 3 ομάδες, οι οποίες αντιστοίχως ανήκουν καθεμία σε μια από τις 3 ζώνες της επικράτειας, ο νομός Θεσσαλονίκης ανήκει σε μια από τις ζώνες και οι υπόλοιπες 52 πόλεις (186 δήμοι) κατανέμονται σε μια από τις τρεις ζώνες, σύμφωνα και με την πληθυσμιακή κατανομή τους.
Το κράτος, σύμφωνα με τον ΥΜΕ, και υπό την προϋπόθεση ότι η χρηματοδότηση είναι συμβατή με τους όρους τους ανταγωνισμού της Ε.Ε., θα επιδοτήσει με 350 ευρώ κάθε νοικοκυριό ή επιχείρηση για τη διάθεση οπτικής ίνας. Ωστόσο, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η καλωδίωση για οπτική ίνα σε υφιστάμενα κτήρια και επιχειρήσεις θα κοστίζει από 400 έως 800 ευρώ.
Η συνολική διάρκεια ανάπτυξης του δικτύου είναι επτά χρόνια. Υστερα από τριάντα χρόνια, το δίκτυο επιστρέφει στο Δημόσιο, με το κράτος να καλύπτει στην αρχική επένδυση τα τέλη διαθεσιμότητας που θα αντιστοιχούν σε ποσοστό της συνολικής επένδυσης. Πηγή εσόδων θα είναι τα τέλη διάθεσης και χρήσης του «παθητικού εξοπλισμού» από τους παρόχους επικοινωνίας και από τους παρόχους περιεχομένου.
Διευκρινίζεται ότι οι εταιρείες (κατασκευαστικές, λογισμικού περιεχομένου), που θα συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς, θα πρέπει να συστήσουν «Εταιρεία Ειδικού Σκοπού», στην οποία κανείς εκ των μετόχων δεν θα διαθέτει ποσοστό άνω του 49%.
Στο κοινοπρακτικό σχήμα μπορούν να συμμετάσχουν και ΔΕΚΟ, όπως η ΕΥΔΑΠ[EYDr.AT] Σχετικά άρθρα , η ΔΕΗ, ο ΟΣΕ και η ΔΕΠΑ παρέχοντας το υπάρχον δίκτυό τους για να περάσει η οπτική ίνα.
Για το έργο, αρχικό ενδιαφέρον έχει επιδείξει η γαλλική Axia σε συνεργασία με τη Vinci, η οποία διαθέτει παγκόσμια παρουσία στα δίκτυα οπτικών ινών.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τις ενστάσεις που διατηρεί ο ΟΤΕ [OTEr.AT] Σχετικά άρθρα και η DT για το έργο, ο υπουργός Μεταφορών εκτίμησε ότι ο ΟΤΕ θα λάβει μέρος στο έργο. «Ο ΟΤΕ πιστεύουμε και θέλουμε να είναι ένας από τους κεντρικούς πρωταγωνιστές στο εγχείρημα», σχολίασε ο υπουργός Μεταφορών.
Οι βασικοί άξονες του σχεδίου νόμου
Με στόχο την προσέλκυση επενδυτών το ΥΜΕ επεδίωξε τη διασφάλιση των δικαιωμάτων διέλευσης για την εγκατάσταση οπτικών ινών, τη διευκόλυνση στην εγκατάσταση του δικτύου οπτικών ινών σε υπάρχουσες υποδομές άλλων δικτύων, την εξασφάλιση της ανοιχτής πρόσβασης, όπως αυτή εξυπηρετείται με τη διευκόλυνση κάθε παρόχου υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
Αναλυτικότερα, στο άρθρο 1 δημιουργείται αυτός ο ανεξάρτητος ειδικός φορέας (ουσιαστικά 3 φορείς, ένας για την κάθε ζώνη της χώρας), ένας φορέας εθνικής υποδομής οπτικών ινών, ο «ΕΦΟΔΙΑ». Ο «ΕΦΟΔΙΑ» απολαμβάνει κατ' αποκλειστικότητα τα προνόμια τα οποία προβλέπονται στο νόμο.
Η υποδομή οπτικών ινών είναι εθνικό, κοινωφελές δίκτυο και για το λόγο αυτό απαλλάσσεται από τα τέλη διέλευσης. Αυτό προβλέπεται κατά κύριο λόγο στο άρθρο 2.
Στο άρθρο 3 προβλέπονται απλοποιημένες διαδικασίες για την εγκατάσταση της υποδομής σε δημόσια και κοινόχρηστα ακίνητα. Στο άρθρο 3 προβλέπονται επίσης, διαδικασίες για την εγκατάσταση σε προστατευόμενες περιοχές, παραδοσιακούς οικισμούς, αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους και ακίνητα μνημεία, σεβόμενοι τον προορισμό αλλά και την ιστορική τους αξία.
Επιβάλλεται δυνατότητα συνεγκατάστασης σε υφιστάμενες υποδομές άλλων δικτύων, αφού αυτό μειώνει και το κόστος, περιγράφονται λεπτομερώς οι διαδικασίες έναρξης και εκτέλεσης των εργασιών εγκατάστασης υποδομής σε δημόσια και κοινόχρηστα ακίνητα, διευκολύνεται η εγκατάσταση υποδομής σε ιδιωτικά ακίνητα, η σύνδεση των χρηστών με την υποδομή γίνεται με αίτησή τους κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί οροφοϊδιοκτησίας και ο «ΕΦΟΔΙΑ» έχει την ευθύνη της συντήρησης της υποδομής.
Κανένα νέο κτήριο (άρθρο 10) δεν αδειοδοτείται εάν δεν συμπεριλαμβάνει μελέτη οριζόντιας και κάθετης ινοοπτικής καλωδίωσης.
Ο «ΕΦΟΔΙΑ» επίσης δεν επιτρέπεται να ελέγχει ή να ελέγχεται από επιχείρηση που ασκεί δραστηριότητα παρόχου δικτύου ηλεκτρονικών υπηρεσιών (άρθρο 11).
ΠΗΓΗ: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ