7:32 μ.μ.
0


Τη στιγμή που η χώρα βυθίζεται όλο και πιο βαθιά στην ύφεση, η ανεργία καλπάζει, οι μισθοί μειώνονται και η καταναλωτική δύναμη συρρικνώνεται, η ακρίβεια στο καλάθι της νοικοκυράς, παρά τις προσφορές στα τρόφιμα και στα προϊόντα σουπερμάρκετ, καλά κρατεί. Σύμφωνα τόσο με τα επίσημα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του υπουργείου όσο και με αυτά του ΚΕΠΚΑ (Κέντρο Προστασίας Καταναλωτή), την τελευταία διετία της κρίσης καταγράφονται σημαντικές αυξήσεις τιμών σε πολλά βασικά είδη διατροφής, όπως λαχανικά, γάλα, ζάχαρη, αλεύρι, ενώ οι μειώσεις είναι ελάχιστες και μικρές.
«Στην Ελλάδα δεν έχουμε παραγωγή, ο ΦΠΑ στα τρόφιμα είναι υψηλότερος σε σχέση με άλλες χώρες, ενώ η ελληνική αγορά σουπερμάρκετ είναι πολύ μικρή σε σχέση με άλλες αλυσίδες μεγάλων χωρών, οπότε οι πολυεθνικές έχουν διαφορετικές τιμές» αναφέρει ο κ. Γ. Δουκίδης, καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών σε θέματα Μάνατζμεντ και Ηλεκτρονικού Εμπορίου, προσπαθώντας να εξηγήσει την ακρίβεια που έχουν να αντιμετωπίσουν τα νοικοκυριά στην κρίση, και προσθέτει πως «αξίζει να σημειωθεί ότι η προμήθεια στην Ελλάδα, η οποία επηρεάζει σημαντικά την τελική τιμή του προϊόντος, φθάνει το 70%, ο ΦΠΑ το 15% και το υπόλοιπο 15% αφορά τα έξοδα του λιανεμπορίου».
Οσον αφορά την προσπάθεια συγκράτησης των τιμών στα τρόφιμα που γίνεται τελευταία, αναφέρει ότι «οι μειώσεις είναι μικρές γιατί ανέβηκαν οι πρώτες ύλες παγκοσμίως κατά 20%-80% το 2011, το κόστος των logistics στην Ελλάδα αγγίζει το 20% και επιβαρύνει τα προϊόντα, ενώ είναι υψηλό το κόστος μεταφοράς των προϊόντων».
Για τις τιμές στα τρόφιμα ο κ. Ν. Τσεμπερλίδης, πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ, αναφέρει ότι στην Ελλάδα λίγες πολυεθνικές ελέγχουν το λιανεμπόριο και επιβάλλουν τις πολιτικές που θέλουν, ενώ πωλούν τα ίδια προϊόντα φθηνότερα σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Προσθέτει ακόμη ότι «τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ακολουθούν το παιχνίδι των τιμών του ηγέτη, με αποτέλεσμα ακόμη και αυτά να είναι ακριβά. Η μάχη με τα επώνυμα προϊόντα και την ακρίβεια πρέπει να κερδηθεί για να επωφεληθούν οι καταναλωτές και να ενισχυθεί η ελληνική ανταγωνιστικότητα».
Ενα άλλο σημείο που χρήζει προσοχής, σύμφωνα με τον κ. Τσεμπερλίδη, είναι το γεγονός ότι «τα σουπερμάρκετ προχωρούν σε προσφορές προϊόντων και όχι σε πραγματικές μειώσεις τιμών, διότι οι προσφορές διαρκούν ένα χρονικό διάστημα και μετά επανέρχονται οι κανονικές τιμές. Παρ' όλο που υπάρχει μια τάση για μικρές μειώσεις στα τρόφιμα, στην ουσία οι τιμές δεν έχουν εκλογικευθεί, διότι τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα είναι πολύ ακριβά και γιατί το πολιτικό σύστημα δεν συγκρούεται με τα οικονομικά συμφέροντα».
Η συμπεριφορά των καταναλωτών συμβάλλει, σύμφωνα με την ψυχολόγο-σύμβουλο καριέρας κυρία Ελισάβετ Γεωργίου, στη διαμόρφωση των τιμών. Οσο οι καταναλωτές μαζεύονται εκτιμά ότι οι τιμές θα συγκρατηθούν και ενδέχεται να υποχωρήσουν. «Οι οικονομικές εξελίξεις στη χώρα μας και η ραγδαία αύξηση της ανεργίας έχουν επηρεάσει σε όλα τα επίπεδα τη συμπεριφορά των ανθρώπων. Η ανασφάλεια για το μέλλον και τη διατήρηση του εισοδήματος έχει άμεσο αντίκτυπο στην καταναλωτική συμπεριφορά. Είτε λόγω πραγματικής ανάγκης είτε για προληπτικούς λόγους οι καταναλωτές θέτουν προτεραιότητες στις αγορές τους και τις περιορίζουν στις απολύτως απαραίτητες»καταλήγει.

TO BHMA